Login

Register

User Registration
Login Close
---

---
Cumpara CANA Tara Beiusului
Cazare transport anunturi shop
A+ A A-

Folclor

Folclorul si muzica populara

Folklorul? Ce este folklorul? Ce este muzica populara? Muzica populara este totuna cu folklorul? Mai exista folklor?

Iata câteva întrebari care nasc, mai ales azi, multe contoverse.

As începe cu prima întrebare si-as da un raspuns care, sper sa fie, macar pentru cei interesati, acceptat ca un punct de vedere sau reper. Eu sunt interesat si tocmai de aceea am cautat si caut sa fac cunoscut folklorul adevarat, nepoluat în integritatea sa. Pentru cei neinteresati, dar care totusi asculta sau cânta câte ceva, fondul acestei notiuni va ramâne doar ceva exterior pentru ca abordarea nu este nici macar empirica!

Folklorul reprezinta totaliatatea creatiilor astistice ale unei culturi spirituale populare asociate unei etnii. Aceasta scurta definitie vine sa clarifice folosirea termenului uzitat de cele mai multe ori pentru a desemna, deficitar ca sens, doar creatiile folklorice muzicale specifice unui neam, unei etnii. Folklorul este mai mult decât folklor muzical, dar acesta este cel mai la îndemâna maselor de astazi, datorita mass-media care difuzeza mai mult sau mai putin selectiv folklor sau muzica populara. Folklorul coregrafic si cel literar însotesc de multe ori creatiile muzicale ilustrând caracterul sincretic al folklorului.

Ceea ce auzim si vedem de cele mai multe ori astazi la televizor este rezultatul unei teoretizari de câteva decenii sau de un secol, a unei culturi stravechi, care acum îsi traieste ultimele clipe! Nu exagerez. Deloc. De aceea este bine ca o parte a mass-mediei încerca sa aduca în fata telespectatorilor creatii folklorice. Cultura straveche pe care am amintit-o este o perioada care s-a scurs, fara mari schimbari, de câteva mii de ani. Pâna mai ieri structura fundamentala a oamenilor de la noi era taraneasca, rurala... comunitara si utilitara. Acum cum este? Nu voi raspunde eu la aceasta întrebare pentru ca pentru mine acest raspuns este evident!

În timpul acestei perioade folklorul s-a îmbogatit continuu, prin creatiile personale, care odata facute cunoscute comunitatii au devenit un bun al acesteia. Ele au fost preluate, îmbogatite, modificate-daca vreti, dar într-o maniera care respecta tiparele traditionale si transmise firesc,din generatie în generatie.

Folklor cânta acum toata lumea. Foarte multi interpreti sau cântareti au calitati vocale de netagaduit. Cântecele suna frumos si multora le place. E frumos! E românesc si asta conteaza in primul rând. Melodiile sunt atragatoare si ne ridica de pe scaun. Lucru frumos de altfel! Dar e de ajuns sa spunem ca astea toate însiruite se strâng în acea providentiala alcatuire pe care multi o numesc folklor?

Cred ca am uitat sa folosim cu adevarat cuvintele acolo unde le este locul!

FOLKLORUL  nu este o creatie de scena! *1  Este o creatie a omului matur care traieste, la modul personal si intim si firesc, momente inefabile. Aceste momente asociate cu diferitele stari sau evenimente din viata sa sau a comunitatii sunt exprimate apoi ca un surplus care se revarsa spre ceilalti. Nu luam în discutie intentia de moment ci doar efectul care pentru ceilalti poate stârni diferite trairi, senzatii, reactii... Scena a fost, poate, cel mai bun mijloc de a face cunoscut folklorul spre a nu pieri!

Folklorul e arhaic! E o alta lume în care pot intra putini. Nu ca n-ar fi vrednici! Doamne fereste! Ci pur si simplu pentru ca vremea lor a trecut si vremea lor e alta. Poate ma veti contrazice. Aveti tot dreptul... Vreau totusi sa va mai spun ceva.

Ziceam mai sus ca exista interpreti de folclor cu valoroase calitati artistice. Exista nenumarati cântareti... Multi dintre ei cânta foarte frumos. Am observat însa un lucru: sunt foarte putini cei care interpreteaza, care traiesc momentul în cunostinta de cauza si care stiu ce cânta. Aici cred eu ca este mare drama a folclorului: multi cânta doar pentru a fi vazuti si nu spun asta doar pentru a fi critic! Poate ca este normal acum când folklorul este cultivat artificial pentru a nu se pierde... Sau poate nu! Nu vreau sa gasesc circumstante atenuante pur si simplu. În folklor, acum , nu este loc de compromis pentru ca riscam sa-l pierdem sau si mai grav sa-l pierdem înlocuindu-l cu false valori! Si înca ceva: folklorul adevarat este o exprimare matura...!!! De aceea e problematica cultivarea folklorului la orice vârsta acum, pentru ca, revin, timpul arhaic a trecut.*2

Muzica populara? Uneori e folklor alteori e falsa valoare!

De ce? Pentru ca aici, de cele mai multe ori nu intervine nimeni sau nimic decât bunul plac. Iar astazi e de ajuns sa-ti placa! Esti liber si parerea celorlalti conteaza prea putin. Vraja lumii schimbate brusc de progres si civilizatie trece peste cadrul traditional, real si propice creatiei folclorice. Cine mai poate crea azi folklor? Doar câtiva dintre cei vechi de zile care-si asteapta marea întâlnire cu Providenta si stramosii... Unde sunt ei? Aproape ca nu mai sunt! Unde e lumea lor? E MAI MULT TRECUTA. Si atunci cine mai creaza folklor? Poate ca înafara de rapsozi mai pot creea, în maniera traditionala doar cei care au trait în mediul traditional, rural sau care într-adevar au destule studii în domeniu, încât sa nu faca deloc compromisuri. Cred sincer ca, azi, dragostea nefatarnica fata de folklor în general si pentru noi fata de cel românesc este singurul reper real care poate crea valoare!

De aceea termenul muzica populara poate avea azi un înteles mult mai larg decât acela care-ar desemna folklorul muzical. În foarte multe emisiuni tv muzica populara trece destul de usor dincolo de folklor. Exista foarte multe albume care arata genul muzical ca fiind popular. Însa influentele muzicale straine si sterilitatea sau uneori vulgaritatea textelor îndeparteaza aceste creatii de folklor. Cred ca ar trebui sa întelegem termenul popular sau populara în raport cu societatea actuala si atunci notiunea ar fi mai clara separând substantial folklorul sau muzica traditionala de muzica populara.

Sa cânti folklor pe scena e un act de curaj si de o mare responsabilitate! Dar oare câti si-o asuma cu demnitate? Cred ca acolo trebuie sa fii un sacerdot! Trebuie sa nu fie un text sec ci unul în care fiecare sa-si regaseasca o parte din sine. Altfel cum vei putea sa-i reprezinti pe ceilalti?

Io nu cânt ca stiu cânta [cânt] ca mn-i neagra irima.

Si nu horesc  ca stiu hori [horesc] ca mn-is negri zâlili.

Popa Antita – rapsod popular.

Note:

1.      Folklorul nu este o creatie de scena. Scena este doar un mijloc actual de valorificare, de pastrare a acestui tezaur si de aducere la cunostinta publicului larg care nu mai poate cunoaste din alte surse folklorul. El nu mai poate fi transmis firesc pentru ca stilul de viata actual nu mai permite acest lucru. Modificarea societatii românesti într-un ritm accelerat datorita modernizarii pe toate planurile,comunismului si nu în ultima instanta influentei accentuate a civilizatiei occidentale de tip consumist care a schimbat profund lumea rurala, locul de nastere al folklorului nu mai permite decât rarissim si pentru un timp foarte scurt creatia folclorica.

Scena poate fi un pericol real pentru interpret atunci când devine importanta prin ea însasi!

2.      Folklorul vazut din afara apare ca un conglomerat de creatii ale omului matur. Abia dupa intrarea în rândul persoanelor mature, pregatite sa  se casatoreasca, omul putea sa participe efectiv la procesul creator care era un semn al acceptarii de catre comunitate.  Abia acum el putea crea, pe toate planurile,fiind supravegheat de comunitate prin însasi integrarea în sânul ei. Se întelege de la sine ca existau anumite cutume nescrise care reglementau viata pe toate planurile. Astazi,nemaiexistând acest cadru, initierea poate degenera daca este facuta empiric si doar de dragul afirmarii. Interpretarea textelor specific mature de catre copii trebuie facuta cu discernamânt pentru a nu decadea în penibil. Folklorul nu este niciodata penibil.

Prof.   Tota Cristian

Colegiul National Samuil Vulcan Beius

Cauta in site

PANTANO
RECLAMA TA  la tara Beiusului EMF EXTREME WEST COMPUTERS BEIUS STIRI DOI LUPI APUSENI HUNTING GUARDIA SECURITY